Kamis, 07 April 2011

hortatory expositions

hortatory exposition hortatory exposition adalah jenis teks lisan atau bertulis yang dimaksudkan untuk menjelaskan pendengar atau pembaca bahwa sesuatu seharusnya atau tidak seharusnya terjadi atau dilakukan. Untuk menguatkan penjelasannya, pembicara atau penulis perlu beberapa hujah sebagai alasan mendasar dari idea yang diberikan. Dengan kata lain, jenis teks boleh disebut sebagai argumentasi. Yg menegur teks eksposisi boleh ditemui dalam buku-buku ilmiah, jurnal, majalah, artikel surat khabar, pidato akademik atau kuliah, laporan kajian dll yg menegur eksposisi popular di kalangan ilmu pengetahuan, komuniti akademik dan orang-orang berpendidikan. Struktur generik eksposisi menegur biasanya mempunyai tiga komponen: (1) Skripsi, (2) tanggapan dan (3) Rekomendasi.
A. Umum Struktur hortatory exposition
1. Tesis: Kenyataan atau pengumuman masalah kepedulian 2. tanggapan : Alasan kebimbangan bahawa akan mengarah pada cadangan 3. Rekomendasi: Kenyataan apa yang harus atau tidak seharusnya berlaku atau dilakukan berdasarkan hujah yang diberikan
B. Umum Ciri-ciri hortatory exposition
1.hortatory exposition menumpukan pada peserta generik manusia dan bukan manusia, kecuali untuk pembicara atau penulis merujuk pada diri sendiri. 2. menggunakan proses mental. Hal ini digunakan untuk menyatakan apa pengarang atau penceramah berfikir atau merasa tentang sesuatu. Sebagai contoh: menyedari, merasa dll 3. sering memerlukan proses material. Hal ini digunakan untuk menyatakan apa yang berlaku, contohnya, .... Telah tercemar ... dll 4.biasanya menggunakan Simple Present Tense dan Present Perfect Tense. 5.Enumeration kadang diperlukan untuk memaparkan senarai tanggapan yang diberikan: Pertama, kedua-dua ..., Akhirnya, dll

Sekarang baca teks yg  hortatory exposition!
Sebuah Kempen Pentingnya Membaca
Tesis:
Membaca kebiasaan buruk masyarakat Indonesia kerana kebanyakan orang belum menyedari pentingnya membaca
tanggapan 1
Membaca adalah penting untuk mentransformasikan pengetahuan dan teknologi. Dengan membaca, ada yang tahu dunia. Dia atau dia akan memahami apa yang ia tidak melihat dengan dirinya sendiri. Baris perenggan dalam sebuah rencana mengandungi potongan pengetahuan. Pengetahuan diperlukan untuk meningkatkan kualiti kehidupan manusia. Teknologi transformasi dari negara lain hanya boleh dilakukan dengan membaca banyak sumber berbagai literatur. Berharga buku di perpustakaan dan kedai buku tidak ada artinya jika mereka tidak membaca.
tanggapan 2
Menyedari pentingnya membaca akan membuat seseorang termotivasi untuk membaca. Ketika kita tahu sesuatu yang sangat penting kerana ia boleh memberi kita maklumat berharga, kita akan cuba untuk mendapatkan atau melakukan hal tersebut. Sebagai contoh, seorang pengusaha yang selalu mengikuti maklumat terkini atau berita, akan tahu apa yang harus dilakukan / usahanya. Dia akan membuat keputusan yang baik untuk melakukan transaksi. Kebanyakan orang di semua negara maju telah menyedari pentingnya atau membaca dan mereka mempunyai kebiasaan membaca yang baik. Di stesen bas dan kereta api, kenderaan, ruang tunggu, taman, orang-orang seperti membaca. Mereka menikmati membaca yang memberikan mereka pengetahuan yang amat berharga dan inspirasi.
tanggapan 3
Pemahaman yang baik terhadap pentingnya membaca dapat dicapai dengan kempen terancang dengan baik dan berkesan. Untuk menanam pemahaman dalam benak generasi bukanlah pekerjaan mudah. Ini memerlukan kerja keras dari semua komponen bangsa, terutama kerajaan. Kempen serius yang diadakan oleh kerajaan pusat dan daerah dapat membantu masyarakat umum bangun dan berdiri untuk menghadapi persaingan yang nyata. Kempen boleh dilakukan melalui berbagai macam media massa seperti TV, radio, buku panduan, buletin, akhbar, majalah. Hal ini juga dapat dilakukan oleh guru, orang tua dan semua orang yang peduli.
Cadangan
Oleh kerana itu, kempen yang berkesan nasional tentang pentingnya membaca oleh semua komponen bangsa harus dilakukan, difasilitasi oleh pemerintah, untuk menghadapi persaingan yang semakin ketat. Dunia telah memaksa globalisasi. Orang-orang dengan sedikit pengetahuan akan tertinggal. Untuk mempercepat perubahan yang lebih baik di negeri ini, kebiasaan membaca yang baik adalah sangat penting. Ditulis oleh Cahyono KD


Membaca teks eksposisi yg menegur!
Rasuah Tesis (Pengumuman keprihatinan masalah)
Adakah anda tahu apa erti rasuah? Apa hubungan antara wang dan rasuah? Nah, rasuah adalah umum di mana-mana di dunia, bahkan di Amerika Syarikat. Ini hanya masalah intensitas. Namun, cukup mengejutkan ketika seseorang mendakwa tinjauan handal Jakarta sebagai tempat yang paling korup di Indonesia.
tanggapan 1
Survei ini telah membuat saya sedih, sebenarnya, kerana saya tinggal dan mencari nafkah di ibukota. Seperti kebanyakan orang tahu, penyeludupan Tanjung Priok bukanlah hal yang baru sama sekali. Pengusaha yang ingin meminimumkan bayaran cukai mereka cenderung melakukan hal seperti itu dengan lebih kerap. Mereka bahkan menyuap pejabat.
tanggapan 2
Well, saya pikir langkah-langkah yang diambil setakat ini untuk mengatasi masalah dengan menghukum para koruptor masih belum cukup jauh. Kita harus mengelakkan generasi muda dari mendapatkan mentaliti buruk yang disebabkan oleh rasuah.
Cadangan
Saya percaya kita harus bermula pada peringkat awal di sekolah dan saya pikir semua orang harus terlibat dalam usaha untuk membanteras rasuah. Kita tidak boleh membuat perbezaan apapun. Diadaptasi dari: The Jakarta Post, February 2005

Untuk membuatnya jelas, sila ingat konsep eksposisi menegur di bawah ini:
 
Tujuan: untuk meyakinkan pembaca atau pendengar bahwa sesuatu seharusnya atau tidak boleh terjadi.
Organisasi teks Tesis Hujah Cadangan
Bahasa Ciri-ciri: • Penggunaan kata-kata emotif (misalnya cemas, bimbang dll) • Penggunaan kata-kata yang memenuhi syarat-syarat laporan (misalnya biasa, mungkin dll) • Penggunaan kata-kata yang mengandungi pautan hujah (misalnya pertama, Namun, oleh kerana itu dll) • Global kalimat majmuk dan kompleks • Penggunaan kata modal dan kata keterangan (misalnya mungkin, harus, harus, dll) • Global pendapat subjektif menggunakan kata ganti aku dan kami

Tidak ada komentar:

Posting Komentar